Många korta poster, eller färre långa?

Låt mig börja med att säga att det råder delade meningar kring huruvida det är bättre med många korta poster, eller färre men längre. Personligen tror jag det beror på vilket ämne du bloggar om, din läsekrets, samt hur du definierar ”många” samt ”färre”. Jag tror även det handlar om hur stor andel av dina läsare som prenumererar via RSS och liknande, eftersom du då har en direktkanal till dem.

Slutligen så handlar det förstås om vad du vill uppnå med din blogg och hur du vill få in läsare – skriver du i själva verket för sökmotorerna, alltså hoppas på att läsarna ska hitta dig via sökningar på Google, så är ett roligt videoklipp och fem ord inte direkt att föredra.

För- och nackdelar

Fördelen med många korta poster är att dina läsare alltid vet att det finns något på din blogg att läsa, och att det snart kommer mer. Kontinuitet ska inte underskattas, det ger definitivt resultat att uppdatera ofta och snabbt, i de allra flesta fall betyder det också att du skriver kort. Nackdelen är förstås att korta poster innebär mindre substans – även om du kan vara hur rapp och koncis som helst så får du helt enkelt mer sagt med en längre post. Urtypen av korta poster är dessutom ett YouTube-klipp eller något som snabbt kommenterar någonting (kanske en nyhet från en Twingly-ansluten sida?), och länkar vidare. Det är kanske inte så kul i sig, eller?

Ser man däremot till lite längre poster, som merparten av uppdateringarna här på Börja Blogga exempelvis, så är det betydligt matigare material. Det betyder å andra sidan att varje post tar längre tid att skriva, och då blir det i regel färre poster per dag och vecka. Uppdaterar du inte varje dag så finns det ingen anledning för läsarna att titta in dagligen, och det i sin tur kan betyda att dina besökarantal är lägre än de hade varit om du kört kortare, men mer frekventa, poster. Å andra sidan: längre poster har lättare att indexeras högt i sökmotorerna, och en välskriven artikel har större chans att bli länkad av andra bloggar, än en kort post som egentligen bara tipsar om ett roligt klipp med katter som gäspar.

Det ideala upplägget?

Jag tror som sagt att för- och nackdelarna är mer eller mindre värda beroende på vad för typ av blogg man har. Se på den uppsjö av modebloggar vi har i Sverige, med korta inlägg baserade på bilder på snygga kläder, dagens outfit och liknande – de klarar sig mer än väl på det. Motsvarande fungerar troligtvis inte om du skriver om politik, då behöver du underbygga dina resonemang, annars känns det bara kort och hafsigt.

Överlag tror jag man mår bäst av att blanda kortare poster med längre. Det ger snabbheten och kontinuiteten samt känslan av att det alltid finns något nytt att läsa på din blogg, samtidigt som du kan etablera din ställning med längre poster och därmed kanske få lite fler länkar och bättre sökmotorranking.

Olika läsare tycker också om olika typer av material. Vissa tycker det är kul med bra korta tips på ytterligare läsning, medan andra anser att den typen av material är ointressant och föredrar längre poster. Vad du själv väljer för din blogg handlar mycket om vad du tycker om att skriva, men också på vad dina läsare reagerar på. Var uppmärksam på kommentarerna på dina poster, samt på din bloggs besökarstatistik – då bör du kunna räkna ut vad som fungerar för dina läsare.

Vad passar för just min blogg?

Det du vill skriva, först och främst! Har du ingen som helst lust med att skriva många korta poster varje dag så ska du inte göra det, även om det kanske är det bästa för din blogg i teorin. Tycker du inte det är kul och givande att driva din blogg så spelar det ingen roll vad du väljer, du kommer inte orka med det särskilt länge. Dessutom: ju bättre material, desto fler besökare – det gäller faktiskt så gott som alltid. Tyvärr går det inte alltid så fort, rätt personer ska ju hitta dina alster, men det är en annan historia.

Annars tror jag det är ämnet som gäller. Jag har tagit mig friheten att generalisera hårt med en lista på bloggtyper och vad som passar dem här nedan. Ta den med en nypa salt, och se den som rådgivande i dina funderingar på vad som passar din blogg.

Borde fokusera på kortare poster:

  • Modebloggar.
  • Prylbloggar (gärna längre tester dock).
  • Nyhetsbloggar (fast analyser är bra).
  • Webbtipsbloggar.
  • Videoklippsbloggar.
  • Skvallerbloggar.
  • Företagsbloggar (av den produktorienterade sorten).

Borde fokusera på längre poster:

  • Politiska bloggar.
  • Debattorienterade bloggar.
  • Guide- och lektionsbloggar.
  • Företagsbloggar (av den kommunikativa sorten).

Hur fördelar du mellan korta och långa bloggposter, och varför?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

sjutton − sju =