Binero använder bloggen för kundkontakt

FöretagsbloggandeInternetworld har intervjuat webbhotellet Bineros VD, Anders Aleborg, med anledning av deras blogg och varför de lägger tid och pengar på att blogga. Aleborg har flera intressanta kommentarer, bland annat så uppskattar han bloggandet till en kvarts tjänst, vilket är intressant.

– Bloggandet är definitivt värt tiden. Bättre respons från kunderna än den vi får på bloggen är svår att få. Responsen är omedelbar och ärlig.

Aleborg tycker dessutom att bloggande är något alla företag bör syssla med, något som undertecknad bara kan stämma in i. Läs mer

Skydda ditt varumärke på mikrobloggarna

FöretagsbloggandeDe flesta företag är medvetna om att de behöver registrera domännamn för sina varumärken, inklusive företagsnamnet, eftersom det kan bli stökigt värre annars. Idag är domännamnsnappning förvisso inte samma problem som förr, men det är onödigt att försätta sig i den situation, och domännamn är billiga. Självklart val.

Lika självklart är det inte att skydda sina varumärken på mikrobloggar (och andra sociala nätverk) som Twitter, Bloggy eller Jaiku. Att få gör det har varit uppenbart, men Mahir PR:s kartläggning av Sveriges 40 största annonsörer är en deprimerande bekräftelse. Läs mer

Därför borde alla nätbutiker blogga

FöretagsbloggandeAtt företag som säljer produkter borde produktblogga har vi redan gått igenom, och rent krasst kan man säga att detsamma gäller nätbutiker. Alla, faktiskt, och det är förstås inte så otippat eftersom de säljer produkter…

För nätbutiker är det dock så mycket mer uppenbart vad man tjänar på att ha en blogg, och då talar jag om en egen installation – inte en hostad variant hos Blogger eller liknande. Anledningen till det är förstås de extra fördelarna det betyder för själva nätbutiken i form av bättre möjligheter till bra resultat på sökmotorerna och liknande. Allt det där är en vetenskap i sig, men förenklat kan vi väl säga att det är väldigt bra om Google med flera har mer data att gå igenom, och att bloggar som kör vettiga bloggsystem får en hel del gratis. Läs mer

Därför ska företag produktblogga

FöretagsbloggandeDet finns precis hur många anledningar som helst för företag att blogga, men de blir aldrig så tydliga som när det finns en tydlig produkt att sälja eller sprida kunskap om. Om du är en tillverkare eller distributör av en produkt – ju pryligare desto viktigare är det här – så ska du självfallet ha en blogg om det. Kanske om allt du gör, eller bara om en specifik produktgrupp. Anledningen är glasklar: bloggare länkar helst till bloggar och inte vill du väl missa den gratistrafiken? Läs mer