Så fungerar Pusha – en intervju med Robert Birming

De flesta känner troligtvis till Pusha, en tjänst som såväl kan driva trafik till din sajt eller blogg, som hjälpa dig hitta intressanta saker på nätet. Konceptet känns igen:

  1. Användare postar länkar till saker de tycker är bra (eller vill ska få mer trafik åtminstone) på Pusha.
  2. Inloggade besökare på Pusha kan ”pusha” länkarna, som då får högre värde. Detta kan även göras direkt på sidor som har en Pusha-knapp.
  3. Utifrån användarnas pushande samt tjänstens algoritm så når vissa länkar förstasidan och blir heta – det driver fler besökare eftersom fler ser länken.

Enkelt och bekant som sagt, Digg och Reddit är två amerikanska tjänster med liknande funktionalitet. I Sverige är det dock Pusha som gäller, i synnerhet för bloggare som vill få mer uppmärksamhet för sitt material. Med det i bakhuvudet så frågade vi en av grundarna, Robert Birming (@robirming på Twitter), om hur Pusha egentligen fungerar och hur tjänsten blev som det blev. Läs mer

Binero använder bloggen för kundkontakt

FöretagsbloggandeInternetworld har intervjuat webbhotellet Bineros VD, Anders Aleborg, med anledning av deras blogg och varför de lägger tid och pengar på att blogga. Aleborg har flera intressanta kommentarer, bland annat så uppskattar han bloggandet till en kvarts tjänst, vilket är intressant.

– Bloggandet är definitivt värt tiden. Bättre respons från kunderna än den vi får på bloggen är svår att få. Responsen är omedelbar och ärlig.

Aleborg tycker dessutom att bloggande är något alla företag bör syssla med, något som undertecknad bara kan stämma in i. Läs mer