Så fungerar Pusha – en intervju med Robert Birming

De flesta känner troligtvis till Pusha, en tjänst som såväl kan driva trafik till din sajt eller blogg, som hjälpa dig hitta intressanta saker på nätet. Konceptet känns igen:

  1. Användare postar länkar till saker de tycker är bra (eller vill ska få mer trafik åtminstone) på Pusha.
  2. Inloggade besökare på Pusha kan ”pusha” länkarna, som då får högre värde. Detta kan även göras direkt på sidor som har en Pusha-knapp.
  3. Utifrån användarnas pushande samt tjänstens algoritm så når vissa länkar förstasidan och blir heta – det driver fler besökare eftersom fler ser länken.

Enkelt och bekant som sagt, Digg och Reddit är två amerikanska tjänster med liknande funktionalitet. I Sverige är det dock Pusha som gäller, i synnerhet för bloggare som vill få mer uppmärksamhet för sitt material. Med det i bakhuvudet så frågade vi en av grundarna, Robert Birming (@robirming på Twitter), om hur Pusha egentligen fungerar och hur tjänsten blev som det blev. Läs mer

Skicka din bloggpost till Pusha

Pusha är en svensk social bokmärkestjänst som tagit inspiration av amerikanska Digg. Naturligtvis är man inte i närheten av att vara lika stor som sin förlaga, men man är ändå störst i Sverige och du känner kanske igen tjänsten från DN eller SvD på nätet.

Att skicka in länkar till tjänster som Pusha är som bekant en bra idé. Om din bloggpost har ett ordentligt allmänintresse så ska du absolut skicka in den till Pusha! Läs mer