Stressfritt bloggande med planering


Ett av de vanligaste råden till bloggare som vill få fler läsare och bli framgångsrika är att uppdatera ofta, helst dagligen – minst. Hur viktigt det är beror helt klart på vad för typ av blogg det är, ämnet och hur läsekretsen beter sig, och så vidare. Klart är i alla fall att ett jämnt uppdateringstempo är att föredra framför ett oregelbundet.

Men de flesta av oss har andra saker att göra, våra liv är fullproppade av måsten, av jobb, och av intressen som ska dela tid med bloggen (eller bloggarna). Därför är det lätt hänt att bloggandet blir en stressfaktor och en källa till dåligt samvete. Det är aldrig bra, för det tar det roliga ur bloggandet och det i sin tur brukar nästla sig in i bloggposterna vilket sänker kvalitén på posterna. Läs mer

Vad ska man skriva om då?

Det finns oerhört många bloggar ute på nätet idag, och ett snudd på oberäkneligt antal tillkommer varje dag. Kanske har du själv känt att det börjar bli dags för en blogg, det ser ju så enkelt och kul ut trots allt. Men det finns ändå något man bör betänka innan man börjar ifall man har för avsikt att vara någorlunda seriös med sitt bloggande. Vad ska man skriva om, och hur?

Du bör först av allt bestämma dig för ifall ett stigande besökarantal är viktigare än bara kompiskretsens kommentarer, och då gäller det att man ser över hur posterna skrivs. Det finns så klart alltid undantag, bloggar med högst personliga inlägg som lyckas och blir oerhört stora av en eller annan anledning, men för att man som nybörjare och helt okänd ska ha största möjliga chans att stiga snabbt behöver man så mycket draghjälp som möjligt av externa krafter likt sökmotorer samt ett brett intresse från besökarna. Läs mer

Vad bloggade du om, första halvåret 2009?

Börja Blogga 101Magnus Edlund driver bloggen Piruett, som skriver om ”science fiction, fantasy och allmänna nörderier” enligt egen utsago. Populärast under första halvan är serien poster om den sedan länge nedlagda rollspelstidningen Sinkadus, med en ny del varje måndag.

Hur vet jag det? Jo, Magnus har publicerat en Hetast på Piruett-post där han sammanfattar vad som var mest besökt respektive kommenterat under första halvåret 2009. Det är en väldigt bra idé.

Genom att lyfta fram en bloggs höjdpunkter så lockar du inte bara läsaren djupare in i ditt arkiv, du förtydligar även vad din blogg handlar om. Dessutom kan det ge dig perspektiv, en sammanställning av vad som är mest läst brukar innehålla en del överraskningar om man inte är en statistikbitare.

Så vad bloggade du om 2009? Skriv en post!

Några ord om kommentarsmoderering

Börja blogga 101De flesta bloggsystem låter dina användare lämna kommentarer på dina poster. Ibland håller läsarna med dig, ibland inte alls. De flesta är trevliga, eller åtminstone inte otrevliga, när de kommenterar, men långt ifrån alla. Lägg till spammare och personer som bara vill förstöra, och man förstår varför det alltid finns ett alternativ att moderera kommentarerna. Med det menas att de inte publiceras på din blogg förrän du godkänt dem.

Det har sina för- och nackdelar. Läs mer

Många korta poster, eller färre långa?

Börja blogga 101Låt mig börja med att säga att det råder delade meningar kring huruvida det är bättre med många korta poster, eller färre men längre. Personligen tror jag det beror på vilket ämne du bloggar om, din läsekrets, samt hur du definierar ”många” samt ”färre”. Jag tror även det handlar om hur stor andel av dina läsare som prenumererar via RSS och liknande, eftersom du då har en direktkanal till dem.

Slutligen så handlar det förstås om vad du vill uppnå med din blogg och hur du vill få in läsare – skriver du i själva verket för sökmotorerna, alltså hoppas på att läsarna ska hitta dig via sökningar på Google, så är ett roligt videoklipp och fem ord inte direkt att föredra. Läs mer

Borde jag ha annonser på min blogg?

Börja blogga 101Det är lätt att tro att man bara behöver dra igång en blogg för att tjäna lite pengar, i synnerhet när kvällstidningarna kör någon av sina löpsedlar om Blondinbellor och allt vad det är. Smäll upp lite annonser och se kulorna rulla in, det låter väl inte helt fel va? Tyvärr är det önsketänkande.

Visst finns det pengar att tjäna på att sälja annonsplatser, men liksom allt annat på nätet så handlar det om att man måste nå en målgrupp som någon är villig att betala för att synas inför. Och även om din målgrupp är helt rätt, så måste den dessutom vara stor nog för att annonsinköpare skall bry sig om att dela med sig av sina budgetar till just dig och din blogg.

Därmed inte sagt att du inte kan ha annonser på din blogg om du skulle vilja, och rentav tjäna en slant eller två. Läs mer

Bestäm din bloggstrategi

Börja blogga 101Det är väldigt lätt att starta en blogg, antingen installerar du ett bloggsystem hos ett webbhotell, eller så registrerar du dig på något av de gratisställen som finns. Du kan vara igång och blogga på ett par minuter, vilket är väldigt bra så klart.

Samma lätthet som är en fördel när du vill igång, kan även vara ett hinder för en bra blogg. Eftersom det är så lätt att sätta igång så är risken att du gör det innan du tänkt över din bloggstrategi. Läs mer

Nischa din blogg

Börja blogga 101Det finns en gemensam nämnare bakom alla framgångsrika bloggar, och det är att de är ordentligt nischade. De skriver helt enkelt i huvudsak om ett ämne, mer eller mindre stort. En del är riktigt breda, kanske skriver de om tv- och datorspel, ett rejält ämne som mycket väl kan täcka upp tiotals poster om dagen. Andra är lite stramare och handlar kanske bara om ett specifikt tv-program, det betyder troligtvis att det bara blir tal om någon eller ett par uppdateringar i veckan, kanske rentav mindre än så!

Vill man bli framgångsrik med sin blogg så måste man definiera ”framgångsrik”. Handlar det om att vara ledande i sin nisch, exempelvis Bloggen med stort B om det där tv-programmet, eller är det mängden läsare, tyngden i branschen, eller pengarna man eventuellt tjänar som mäter framgång? Läs mer

Lätta upp med bilder

Börja blogga 101Bloggar har en tendens att bli ett ganska textfokuserar medium. Bloggpost på bloggpost matar ut mer eller mindre väl valda ord. Problemet är att det kan kännas ganska mycket på en gång, läsaren blir trött av att bara se text på text på mer text. Det är ditt jobb, som bloggare, att motverka detta, och ett av de bästa sätten är att använda bilder.

Bilder används helt enkelt för att ge texten lite mer grafisk framtoning, och för att ge läsaren lite andrum. Det enklaste sättet att använda bilder på är att helt enkelt bryta av textflödet med en (mer eller mindre) relevant bild, och sedan fortsätter texten. Läs mer