Affiliatemarknadsföring förklarat

Begrepp som affiliatemarknadsföring och affiliates är något som dök upp för några år sedan, men som man nu ser som en hel branch. Det man talar om när man pratar om affiliation är marknadsföring på internet. En “affiliate” arbetar med att vidarebefordra kunder direkt till ett bolag eller till ett affiliatenätverk. När kunden köper en tjänst eller vara, så får affiliaten en del av pengarna, för att de har vidarebefordrat kunden.

Som affiliate så kan man ha en webbsida med annonser, man kan skicka ut marknadsföringskampanjer över internet eller sprida annonser i sociala nätverk. För att få betalt, så måste man ha gått in i ett avtal med den som betalar, alltså den som man är affiliate åt.

Det finns många olika sätt att arbeta som affiliate. Om man har en webbplats som skriver om resor, så har man troligtvis besökare som är intresserade av att boka hotell och flygbiljetter. Då kan man arbeta med sin marknadsföring på olika sätt. Stora hotellbokningssidor som booking.com har egna affiliateprogram. Om man går med i dessa så får man en kod som man lägger in på sin sida, och så annonserar de genom ens sida. När en person sedan bokar ett hotell efter att ha varit på ens webbplats, så spåras det till en genom affiliatekoden och man får betalt av booking.com. Ett annat alternativ är att låta ett annonsnätverk, som till exempel googles adsense, annonsera på ens webbsida. Sådana nätverk använder kunskap om ens besökare och visar relevanta annonser för personerna som besöker ens sida. När kunderna sedan köper något får man betalt av annonsnätverket.

Om man jämför dessa två sätt att jobba med affiliation så har de för och nackdelar. Att vara direktansluten till en kund som booking.com kan ge en högre kommission, men då är man också beroende av att kunderna köper från den sidan. Om man låter ett annonsnätverk annonsera på ens sida, så får man en lägre kommission, men man får tillgång till en större mängd företag som vill annonsera.

Det finns små och storskaliga kunder att vara en affiliate åt. Det talas mycket om hur man kan bli rik på att vara en kasinoaffiliate inom igamingbranchen, speciellt efter att stora bolag som Catena Media har börsnoterats och ägarna blivit miljonärer. Det finns mycket pengar i den branschen, men konkurrensen om kunderna är hård och man måste veta vad man ger sig in på.

Sedan finns det många små affiliatenätverk, där man kan få mindre inkomster. Om man till exempel är nöjd med sitt webbhotell, så har de oftast ett affiliateprogram där man får inkomster om man rekommenderar produkten till besökarna på ens webbplats.

Vill man lyckas som affiliate så bör man vara uppmärksam och flexibel och hela tiden se över trafiken på sin sida och jämföra med vilka produkter kunderna köpte, vilka artiklar tyckte de om och vilka annonser klickade de på. Sen är det viktigt att veta att de allra största nätverken, som till exempel Catena media har flera hundra anställda som arbetar med att skriva intressant innehåll till deras sidor och med att se till att de rankas högt på Google.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

two − one =