Bloggkommentarer

Bloggkommentarer som marknadsföring

Många funderar säkert på på användningen av bloggkommentarer som en marknadsföringsstrategi, men är det egentligen värt allt jobbet och den tid det tar?

Att kommentera på andras bloggar kommer nästan säkert att ge dig en hel del respons från andra bloggare, och konsekventa bidrag i form av kommentarer är ett bevisat sätt att bygga goda relationer med andra bloggare. Det deltagandet kan också ge en medvetenhet om dig och din sajt hos den bloggens publik och på så sätt ge dig fler läsare. Beroende på bloggen / inriktningen och dina mål kan detta vara ett mycket positivt marknadsföringsarbete.

Direkt trafik från kommentarer med länkar, särskilt de som är välskrivna och lockar läsarna att klicka på en länk kan med tiden ge en hel del besök.

SEO-effekt då? Vissa bloggar använder dofollow-länkar i kommentarerna som godkänns och kan därigenom ha ett visst värde för Googles ranking. Men generellt behandlas inte dessa länkar som vanliga länkar som ligger  i en text i sökmotorns rankningssystem. Ganska naturligt såklart eftersom länkar i själva texten hör till sajten medan kommentarer är inlagda av besökare.  Men lämnar man en länk som är så användbar och värdefull att bloggförfattaren redigerar sin post bara för att inkludera den i texten, då får den ett helt annat värde. Och det händer faktiskt oftare än man kanske tror om det är en länk som tillför något.

Många effekter av kommentarer är inte direkt omedelbara, utan kommer senare som ett resultat av inlägget. t.ex. reportern som följer upp en kommentar för detaljer att inkludera i en artikel, länken till ditt innehåll som kommer från en annan blogg som diskuterar din kommentar etc.

Med tanke på ovanstående är det viktigt att tänka lite mer strategiskt angående  kommentarer och deltagande på andra bloggar. Medan en relevant, strategiskt välplacerad kommentar kan ge dig alla ovanstående fördelar kan en slarvigt, ogenomtänkt kommentar få en helt motsatt effekt.

10 tips för bloggkommentarer

1. De senaste 5 inläggen

Läs åtminstone alltid de senaste 5-10 inläggen som postats av bloggaren – förutsatt att du aldrig har läst eller kommenterat den här bloggen tidigare – gör det till en vana att alltid läsa igenom en del av tidigare inlägg. Du får en bra känsla för författaren, hans/hennes intressen, perspektiv och personliga skrivstil. Allt det här kommer att hjälpa dig avsevärt för att senare kunna göra ett positivt och effektfullt intryck med dina egna kommentarer på bloggen.

2. Läs kommentarerna i blogg-inlägg

Läs igenom blogg-inlägg som du anser är värda att kommentera och läs också alla de tidigare kommentarerna på de inläggen – Om du inte läser kommentarerna på andra inlägg kan du ha svårt att få en känsla för läsarnas nivå och sättet att diskutera på den specifika bloggen, vilket i förlängningen gör att dina kommentarer inte ser ut att passa in. Du vill naturligtvis att dina kommentarer ska passa in men ändå sticka ut från den övriga publiken, men inte för att du är en oerfaren bidragsgivare utan för att du har något nytt och fräscht att tillföra. Om det är första gången du besöker en webbsajt/blogg, gör inte misstaget att bara droppa en länk, ta dig tid att läsa på och ditt bidrag kommer med mycket större sannolikhet att generera ett värde i sammanhanget.

3. När du bestämt dig för att kommentera

När du bestämt dig för vilken bloggpost du tänker kommentera i, läs då inte bara de tidigare kommentarerna på den blogg-posten, utan läs även svaren på de kommentarerna – Det här är självklart, men också något som många ”glömmer” eller helt enkelt bortser från. För att få in en kommentar som författaren och andra läsare tar seriöst, behöver du veta vad som lagts upp tidigare i tråden. Om det finns dussintals eller hundratals kommentarer redan spelar ingen roll, du har ett jobb att göra, så sätt igång och läs. Finns det många kommentarer och svar kan det hända att det du har tänkt ta upp redan har diskuterats, det behöver inte alltid vara en nackdel utan snarare tvärtom. I många fall kan det vara enklare att få ett svar på en tidigare kommentar godkänd (med länk och allt) än en helt ny kommentarer eftersom en ny kommentar sticker ut på ett helt annat sätt, speciellt när den kommer från någon som är helt ny på sajten.

Ibland när man kommit så här långt på listan inser man att det kommer förmodligen inte att bli några större problem att få in en kommentar med en länk dit man vill, den här bloggen verkar köra en ganska tillåtande policy avseende länkar m.m.

Gör då inte misstaget att bara snabbt skriva ihop något och posta tillsammans med din länk!

Fundera istället på om det här kan vara en blogg där du vill ha en mer permanent närvaro. Om det är förhållandevis enkelt att få in din länk nu, tänk då på vad du kan göra i längre perspektiv. Om du på bloggen etablerar dig som en ”expert” inom ditt område kan du dyka upp lite då och då och med tiden få in en hel del länkar.

4. En optimal kommentar

Hur lång är en optimal kommentar? Skriv mer än en tweet men mindre än ett blogginlägg – Den exakta längden är upp till dig, men i allmänhet är intervallet mellan en lång tweet (~ 280 tecken) och 2-3 kortare stycken (för kort för att vara en bloggpost) idealiskt. Det är lätt och snabbt att konsumera för läsaren, men ger dig ändå tillräckligt med utrymme för att få fram vad du vill ha sagt (och naturligtvis lämna en relevant och användbar länk). Om du vill gå mycket längre än så, skriv då det inlägget på din egen blogg/hemsida i stället! Innehållet kommer sannolikt att vara mer värdefullt för marknadsföring på din egen webbplats. Du kan då göra en kort, relevant kommentar i inlägget på bloggen du besöker och lämna en länk till din egen mer djupgående bloggpost/artikel.

Har du gjort det riktigt bra, publicerat en bloggpost som tar upp samma sak men utförligare än där du fått in kommentaren är chansen också stor att bloggaren länkar direkt till din bloggpost i sin egen text. En länk direkt i texten är betydligt mer värd än i en kommentar.

5. Referenslänk

Lägg aldrig in bara en referenslänk till en egen bloggpost utan någon vidare förklaring. Den här typen av “drive-by” länkdropping kommer att bli avvisad 9 gånger av 10. Om du ska lämna en länk, måste det du länkar till vara relevant för bloggposten, intressant för läsarna och så långt ifrån marknadsföring som möjligt (eller, om det är marknadsföring, så transparent och ärligt som det bara går).

6. Antal länkar

Du kan länka till ditt eget innehåll en gång i en kommentar – Om du även länkar till andras innehåll som referens kan du ha med två, tre länkar utöver din egen (det här kan vara särskilt användbart om du är hänvisar till vissa former av data, studier, undersökningar etc.), men om det är reklam på något sätt (även om det är helt relevant material på en webbplats som du äger eller kontrollerar) så är praxis att du begränsar dig till en länk.

7. Din identitet

Om det är möjligt, använd alltid din riktiga identitet och foto – Det förtroende som byggs upp med ett mänskligt ansikte och ett namn som matchar uppgifterna på din webbsajt/blogg som du länkar till och även de olika medier (Twitter, Facebook, etc.) där du deltar är ovärderligt. Det kan ofta betyda skillnaden mellan att behandlas som en respekterad ny medlem jämfört med en spammare på bloggen. Så om det är möjligt, använd alltid din riktiga identitet, ditt fullständiga namn och ett trevligt foto av dig själv.

8. Var ärlig

Var alltid ärlig om vem du är och varför du är där – Det är lätt att man blir paranoid genom att behöva erkänna att man är marknadsförare, SEO-expert, etc. Man kan ju inte vara något värre idag och man är orolig för att bli utesluten från bloggsfären, men att vara äkta och ärlig med vem man är och vad man gör är det absolut bästa i alla lägen. Genom att vara öppen med dina motiv och din bakgrund kommer du att kunna bygga förtroende och acceptans på ett helt annat sätt än om du försöker dölja din rätta identitet och dina avsikter.

9. Sociala medier

Det är okej att marknadsföra din kommentar (och deras blogginlägg där den ligger) socialt – Bloggare älskar att bli omnämnda på Twitter och Facebook, så twittra och dela din kommentar till deras inlägg, det kan få en mycket positiv effekt.

10. Profil-länk

Låt din profil-länk gå till en lämplig plats – Du kan förstöra en bra kommentar genom att länka till en sajt som är av låg kvalitet.

Om du driver en webbplats som är helt off-topic för den blogg som du vill lämna ett bidrag på, länka då åtminstone till din personliga informationssida på webbplatsen istället för att länka till startsidan på din sajt. Att se ett bra svar från “Sven Svensson” som länkar till “www.seo-experten.se” kan möjligtvis få din kommentar godkänd men länken till din sajt kommer med största sannolikhet att raderas, men att länka till “www.seo-experten.se/om-sven.html” kan ge dig en betydligt bättre möjlighet att få din länk på plats.

Slutsats

Dessa tio tips är även användbara för att få in länkar på andra ställen än bara i kommentarer på bloggar. Till exempel i diskussionsforum. I det stora hela är tillvägagångssättet detsamma även om där finns en del annat att ta hänsyn till men mer om detta kommer i en artikel längre fram.

Så, är det värt jobbet då?

Om man räknar på värdet av de länkar man får in i kommentarer på olika bloggar och hur Google värderar dem så är svaret:  NEJ, förmodligen inte.

Men den som läst så här långt har nog förstått att länkarna i kommentarer inte är det egentliga syftet med allt arbete man lägger ner för att få dom på plats. Förr hade kommentarslänkar i bloggar mycket större värde för Google och andra sökmotorer. Det som ger mest när man kommenterar i bloggar är snarare att bygga en identitet och relation med andra bloggare som i sin tur ger ”riktiga länkar”.

På tal om riktiga länkar – så länka gärna hit! Och naturligtvis kommentera gärna nedan 🙂

Post Author: Ann-Ahl

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

tre × 2 =