Vad är en mikroblogg?

Mikrobloggande

Mikrobloggande är, till skillnad från vanligt bloggande, än så länge ett ganska så smalt fenomen. Till en början var det något teknikintresserade höll på med, men användarskaran på de olika mikrobloggtjänsterna har vuxit under åren inom vissa områden medan det inom andra inte tagit fart. Inom ekonomi och för snabba nyheter används det mycket.

Mikrobloggandet slog igenom med amerikanska Twitter, en av många kugghjul i Barack Obamas presidentkampanj – och det var förstås när han, tillsammans med en mängd kändisar, började använda tjänsten som allmänheten fick upp ögonen. Twitter bygger på att du skriver ett meddelande, även kallat tweet, på maximalt 140 tecken och skickar ut det till alla som följer dig. Det kan vara allt från “Är på flygplatsen, planet 30 min försenat” till “Tittar på clownerna på circus. Humor! LOL!” – bara du håller meddelandet kort. Under 2017 ökade antalet tillåtna tecken till 280 eftersom Twitter hamnat på efterkälken jämfört med andra tjänster som Facebook och Instagram.

Under åren har det kommit flera alternativ till Twitter, och de flesta har samma upplägg, men fokuserar på andra saker. Finska Jaiku var, precis som Twitter, på engelska och begränsade sig till 140 tecken per meddelande. Det skiljer sig dock på så sätt att du kan kommentera meddelanden, och då fanns det ingen teckenbegränsning. Jaiku kunde även importera RSS-flöden från såväl bloggar som andra webbtjänster online, exempelvis dina senaste foton från Flickr. Värt att veta är att Google köpte Jaiku under 2007, men släppte tjänsten fri och den drevs av grundarna på fritiden. Tidigare var Jaiku tveklöst störst i Sverige, men idag är tjänsten nerlagd då Twitter blev en för svår konkurrent.

Ett svenskt alternativ hette Bloggy och det var populärt under flera år. Funktionsmässigt hade Bloggy mycket gemensamt med Jaiku: meddelandena var maximalt 140 tecken långa men svaren kunde vara längre, du kunde importera RSS-flöden, och så vidare. Hade du redan ett Jaiku-konto och vill flytta till Bloggy och snabbt hitta dina kontakter från Jaiku så fanns det dessutom ett konverteringsverktyg, mycket behändigt. Bloggy växte lavinartat under flera år men lades till slut ned.

Mobilbloggande och nätverksbyggande

Mikrobloggandets främsta styrka är förstås möjligheten att blogga mobilt. Många mikrobloggtjänster har stöd för bloggande via SMS eller MMS, vilket innebär att du kan skicka ett text- eller bildmeddelande från din mobiltelefon och på så sätt uppdatera din mikroblogg varhelst du är. Alla har dessutom nedbantade mobilversioner så att du lätt skall kunna uppdatera din mikroblogg med hjälp av din mobiltelefons webbläsare.

Ett annat sätt som mikrobloggarna verkligen kan hjälpa en bloggare är byggandet av nätverk. Eftersom mikrobloggarna bygger på ett vänner-system där man följer varandra (och därmed ser varandras uppdateringar) så blir det som ett litet socialt nätverk. Det är ett ypperligt verktyg att stifta nya bekantskaper, skapa ett kontaktnät, eller nå ut med ett budskap. Dessutom så är det ett utmärkt komplement till en vanlig blogg.

En snabbkurs i mikrobloggande

Mikrobloggtjänster är väldigt lätta att använda: bara skriv och posta ditt meddelande, och det dyker upp på din mikroblogg. Det finns dock ett par saker som kan vara bra att känna till.

  • När man skriver @ framför en persons användarnamn på en mikroblogg så är det en referens till just den personen, inte sällan automatiskt länkad till personens mikroblogg. Så skriver du @abc på Twitter så länkas det till en mikroblogg där. Det är ett sätt att svara på folk i diskussioner, eller bara peta in en länk till en persons mikroblogg för att det lämpar sig.
  • Hashtags är en sorts märkning av meddelanden så att de kan dyka upp i speciallistningar. Principen är enkel, sätt bara # framför begreppet, exempelvis #svpt som står för “svenska på Twitter”. Ett bra exempel på hur hashtags kan användas i förlängningen är svpt.nu, som sammanställer de senaste meddelandena på Twitter med just hashtagen #svpt.
    RT används nästan uteslutande på Twitter, och står för ReTweet. Det är lite som att vidarebefodra ett e-brev, sätt RT framför någon annans tweet och skicka det vidare.
  • DM är en förkortning för direct message, och används framför allt på Twitter. Det är helt enkelt ett meddelande som bara mottagaren kan se, så vill du skicka ett DM på Twitter så skriver du d användarnamn Hej här är mitt meddelande! (det fungerar även med dm istället för d). Men användaren måste följa dig för att det skall fungera…
  • Ibland ser du folk svara med +1 (eller +10, +37, eller något annat positivt tal) – det betyder kort och gott att personen ifråga håller med föregående talare.

Dessutom förekommer så klart en mängd typiska onlineförkortningar, typ LOL, BRB, WTF och så vidare. Det är ju trots allt webben vi talar om här.

Varför skall jag mikroblogga?

Det är faktiskt en relevant fråga, mikrobloggande är inte för alla. På grund av uppdateringarnas karaktär – maximalt 140-280 tecken – så är det inte ett alternativ till vanligt bloggande. Det betyder dock inte att det är vare sig meningslöst eller att du inte behöver en strategi.

Du behöver bestämma dig för vad ditt syfte är med ditt mikrobloggande. Kanske vill du syssla med navelskådande betraktelser från ditt vardagliga liv – det fungerar ofta bättre i mikrobloggformat än i vanliga bloggposter just eftersom 140-280 tecken är väldigt kort och koncist. Den främsta anledningen torde dock vara att skapa nya kontakter, nätverka med intressanta personer, och nå ut med ett specifikt budskap. Det sista kan vara allt från dina senaste foton, idéer, eller varför inte uppdateringar från din blogg?

Prova själv i någon vecka och se hur det känns. Om mikrobloggandet passar dig så är det bara att göra som jag: uppmana folk att följa dig på Twitter!