Använd bloggen för att bli en auktoritet

Att man kan tjäna pengar på att blogga är välkänt, alla framgångssagor som stötts och blötts i kvällstidningarna är bevis nog. Det är inte heller en hemlighet att de flesta som lägger upp annonser på sin blogg knappt drar in kaffepengar, vilket självfallet ställer frågan hur man ska tjäna något på sin blogg. Annonser är ju det uppenbara direkta flödet av vinst, nämligen utbetalade pengar för klick och/eller visningar, så vad gör man om man inte kan tjäna pengar på dem?

Man använder bloggen för att etablera sig som en auktoritet.

Det här är något jag själv har lutat mig på och byggt omkring de senaste åren, för även om det går att tjäna pengar på en annonsdriven sajt, så är det knappast det lättaste. I synnerhet inte idag, när vi är mitt i en finanskris och annonsmarknaden är svag.

Vadå auktoritet?

Med auktoritet menar jag att du – i en perfekt värld – blir en av de där personerna som alltid tillfrågas, en tungviktare på ämnet du bloggar om. Genom att vara det så kommer folk höra av sig till dig när de undrar något, och spelar du dina kort rätt så går det från det till expertuttalanden i media, paneldebatter, föredrag – eller vad du nu vill göra med din auktoritära ställning.

Kort sagt, det handlar om att vara så pass etablerad inom sin nisch, att man blir förstahandsvalet när nischen ifråga ska diskuteras.

Det är en auktoritet i en perfekt värld, men ”platserna” är begränsade om man säger så. Lyckligtvis så behöver du inte gå riktigt så långt upp på stegen för att ha nytta av din auktoritära ställning. Det räcker med att vara en tydlig expert inom din nisch, med trovärdighet, för att du ska kunna räkna in fördelarna. Jobberbjudanden är den vanligaste, mest direkta spinoffen av en auktoritär ställning. Din blogg kan bli räddningen när företaget du jobbar på måste skära ner, och då är din auktoritära ställning inom nischen bra att ha.

Det räcker att vara en auktoritet, du måste inte vara Auktoriteten med stort A för att dra nytta av det.

Hur gör man?

Att etablera sig som en auktoritet i en nisch är enkelt att definiera, men lite svårare att lyckas med så klart:

  • Var extremt kunnig. Håll dig alltid uppdaterad kring vad som händer inom din nisch.
  • Delta i debatten. Blogga om din nisch, diskutera med andra bloggare, se till att synas prata om ditt område.
  • Bli läst och hörd. Bygg långsiktigt för att få en läsarkrets, de hjälper (kanske omedvetet) till att bygga din auktoritet.
  • Tänk långsiktigt. Trovärdighet kommer inte över en natt, du måste acceptera att det tar tid, och planera utefter det.

Man behöver inte vara störst, bäst, eller ens vackrast för att bli en auktoritet. Däremot måste du vara riktigt bra, det är det absolut viktigaste av allt. Det handlar inte om att ha så många läsare inom nischen som möjligt – även om det så klart hjälper – utan om att ha rätt läsare. Det är via dessa som du når ut och får uppdrag.

Börja Blogga som exempel

Jag är så fräck att jag tar mig själv och Börja Blogga som exempel. Det här är på intet sätt Sveriges största sajt som skriver om bloggar och bloggande. Jag tänker heller inte säga att det är den bästa, för det är synnerligen subjektivt och upp till var och en att avgöra.

Däremot kan jag konstatera följande:

  • Sidan har fått en hel del inlänkar från andra bloggare.
  • Det finns en stabil, växande, läsekrets.
  • Jag kan tillskriva två uppdrag och en handfull förfrågningar, inklusive ett par om föreläsningar, till den här sajten.

Förvisso har jag ett litet försprång, min blogg drar redan in en hel del förfrågningar varje månad, men Börja Blogga kan definitivt tillskrivas ett par. Sidan är två månader gammal idag och räknar jag all arbetstid så är det redan värt mödan (baserat på timlönen jag har mot större kunder).

Börja Blogga har hjälpt mig stärka min auktoritet inom nischen bloggande.

Hur kan du stärka din auktoritet?

Om du vill bli en auktoritet inom din nisch så är det fullt möjligt att det är business as usual – fortsätt helt enkelt göra en bra blogg. Bra material stärker, så enkelt är det, och genom bra material så bygger du en bra läsekrets. Mycket kommer av sig självt i det här fallet.

En sak är dock viktig, och det är hur din blogg är nischad. Om du vill bli en auktoritet inom en specifik nisch, låt säga mobiltelefoner till exempel, så är det viktigt att dina läsare vet att du är personen att prata med när det gäller mobiltelefoner. Det är svårt om du skriver lika mycket om trädgårdsarbete, fotboll, och dina nya fälgar på bilen… Du behöver en tydlig nisch.

Det absolut bästa med värdet av att vara en auktoritet är just att så mycket kommer av sig självt, som jag skrev ovan. Blogga bra, skriv intressant, och ha tillräckligt med fokus på en nisch, och du är halvvägs. Hur du tar det därifrån är upp till dig, dina mål, och din nisch.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

tolv + tjugo =