Använd bloggen för att bli en auktoritet

Bli en auktoritetAtt man kan tjäna pengar på att blogga är välkänt, alla framgångssagor som stötts och blötts i kvällstidningarna är bevis nog. Det är inte heller en hemlighet att de flesta som lägger upp annonser på sin blogg knappt drar in kaffepengar, vilket självfallet ställer frågan hur man ska tjäna något på sin blogg. Annonser är ju det uppenbara direkta flödet av vinst, nämligen utbetalade pengar för klick och/eller visningar, så vad gör man om man inte kan tjäna pengar på dem?

Man använder bloggen för att etablera sig som en auktoritet.

Det här är något jag själv har lutat mig på och byggt omkring de senaste åren, för även om det går att tjäna pengar på en annonsdriven sajt, så är det knappast det lättaste. I synnerhet inte idag, när vi är mitt i en finanskris och annonsmarknaden är svag.

Vadå auktoritet?

Med auktoritet menar jag att du – i en perfekt värld – blir en av de där personerna som alltid tillfrågas, en tungviktare på ämnet du bloggar om. Genom att vara det så kommer folk höra av sig till dig när de undrar något, och spelar du dina kort rätt så går det från det till expertuttalanden i media, paneldebatter, föredrag – eller vad du nu vill göra med din auktoritära ställning.

Kort sagt, det handlar om att vara så pass etablerad inom sin nisch, att man blir förstahandsvalet när nischen ifråga ska diskuteras.

Det är en auktoritet i en perfekt värld, men ”platserna” är begränsade om man säger så. Lyckligtvis så behöver du inte gå riktigt så långt upp på stegen för att ha nytta av din auktoritära ställning. Det räcker med att vara en tydlig expert inom din nisch, med trovärdighet, för att du ska kunna räkna in fördelarna. Jobberbjudanden är den vanligaste, mest direkta spinoffen av en auktoritär ställning. Din blogg kan bli räddningen när företaget du jobbar på måste skära ner, och då är din auktoritära ställning inom nischen bra att ha.

Det räcker att vara en auktoritet, du måste inte vara Auktoriteten med stort A för att dra nytta av det.

Hur gör man?

Att etablera sig som en auktoritet i en nisch är enkelt att definiera, men lite svårare att lyckas med så klart:

  • Var extremt kunnig. Håll dig alltid uppdaterad kring vad som händer inom din nisch.
  • Delta i debatten. Blogga om din nisch, diskutera med andra bloggare, se till att synas prata om ditt område.
  • Bli läst och hörd. Bygg långsiktigt för att få en läsarkrets, de hjälper (kanske omedvetet) till att bygga din auktoritet.
  • Tänk långsiktigt. Trovärdighet kommer inte över en natt, du måste acceptera att det tar tid, och planera utefter det.

Man behöver inte vara störst, bäst, eller ens vackrast för att bli en auktoritet. Däremot måste du vara riktigt bra, det är det absolut viktigaste av allt. Det handlar inte om att ha så många läsare inom nischen som möjligt – även om det så klart hjälper – utan om att ha rätt läsare. Det är via dessa som du når ut och får uppdrag.

Jag som exempel

Jag är så fräck att jag tar mig själv och Börja Blogga som exempel. Det här är på intet sätt Sveriges största sajt som skriver om bloggar och bloggande. Jag tänker heller inte säga att det är den bästa, för det är synnerligen subjektivt och upp till var och en att avgöra. Däremot kan jag konstatera följande:

  • Sidan har fått en hel del inlänkar från andra bloggare.
  • Det finns en stabil, växande, läsekrets.
  • Jag kan tillskriva två uppdrag och en handfull förfrågningar, inklusive ett par om föreläsningar, till den här sajten.

Förvisso har jag ett litet försprång, min blogg på tdh.se drar redan in en hel del förfrågningar varje månad, men Börja Blogga kan definitivt tillskrivas ett par. Sidan är två månader gammal idag och räknar jag all arbetstid så är det redan värt mödan (baserat på timlönen jag har mot större kunder).

Börja Blogga har hjälpt mig stärka min auktoritet inom nischen bloggande.

Hur kan du stärka din auktoritet?

Om du vill bli en auktoritet inom din nisch så är det fullt möjligt att det är business as usual – fortsätt helt enkelt göra en bra blogg. Bra material stärker, så enkelt är det, och genom bra material så bygger du en bra läsekrets. Mycket kommer av sig självt i det här fallet.

En sak är dock viktig, och det är hur din blogg är nischad. Om du vill bli en auktoritet inom en specifik nisch, låt säga mobiltelefoner till exempel, så är det viktigt att dina läsare vet att du är personen att prata med när det gäller mobiltelefoner. Det är svårt om du skriver lika mycket om trädgårdsarbete, fotboll, och dina nya fälgar på bilen… Du behöver en tydlig nisch.

Det absolut bästa med värdet av att vara en auktoritet är just att så mycket kommer av sig självt, som jag skrev ovan. Blogga bra, skriv intressant, och ha tillräckligt med fokus på en nisch, och du är halvvägs. Hur du tar det därifrån är upp till dig, dina mål, och din nisch.

  • Pingback: Börja Blogga tre månader senare | Thord Daniel Hedengren()

  • Väldigt bra artikel. Min ”autkoritet” gör så att jag får väldigt mycket frilansjobb. Vet inte om jag är tillräckligt nischad, men jag håller mig i mitt område, bransch som är webben.

    Tack för bra läsning

  • Bra skrivet! Fast det fungerar dock inte för alla former och typer av bloggar. Typ, vardagsbetraktelser. Blondinbella hade inte kunnat bli en auktoritet genom att följa dessa tips. Eller, är jag helt ute och cyklar?

    Anyway. Great!

  • Döm efter handlingar, inte ord – finns det ett talesätt som heter 🙂

    Det intressant är hur man automatiskt blir en auktoritet genom att förklara och instruera andra i hur man SKA göra för att just bli det.

    Att bli expert inom sitt område kräver oftast inte mycket mer än att man tar så mycket plats som möjligt i sin egen nisch: eftersom majoriteten utgår från att den som syns och hörs mest är störst, och såtillvida en tillförlitlig källa: Titta bara på vilken större nyhetstidning som helst. Räcker med en näst intill fiktiv artikel utan riktiga källhänvisningar för att en nyhet ska bli en sanning. Sedan om det finns en sanningshalt i det man säger eller är kunnig är tyvärr mindre viktigt – förtroende inger man automatiskt genom att vara mer högljudd än den som ifrågasätter.

    Faktum är att den här artikeln är ett perfekt exempel på hur man utmålar sig själv som ”auktoriteternas auktoritet” utan att faktiskt komma ut ur garderoben och säga att man är det 😉 Snyggt jobbat!

    Nu skriver jag det inte i kritik eller ifrågasättande, utan mest som ett konstaterande och som en reflektion. Väldigt bra skrivet!

  • Elker,
    Tack. Och nej, visst är det så att det är mer lämpat för vissa bloggar än andra. Modebloggar som Blondinbellas är så pass fladdriga så att det rimmar lite illa med tipsen ovan. Å andra sidan så ÄR hon ju en auktoritet i den mån att hon når ut i TV etc. utanför bloggen. Hon har ihärdigt hållit igång, och fått lite hjälp på traven, och ur den aspekten så har hon följt råden. Men visst är det mer uppenbart när det gäller exempelvis tekniska nischer.

    Aron,
    Det stämmer förvisso det du säger, syns du och pratar med tillförsikt så låter det som att du vet vad du säger. Samtidigt så håller det bara så långt, se bara på Liza Marklunds fildelningsfadäs. Många tog hennes ord för sanning bara för att hon är en respekterad (nåja) journalist som får utrymme, men det plockades snabbt isär och visade sig vara en ren miss, eller propaganda i värsta fall, från hennes sida.

    Så visst kan man skrika sig till en auktoritär position, utan att kunna backa upp den. Det är dock inget jag skulle rekommendera, eller ens våga göra, eftersom det troligtvis slutar med platt fall.

  • Vad är min ”Nich” då? jag skriver i min blogg om vardagen tillsammans med mina 3 underbara busungar och allt det vi hittar på. Hur ska just jag kunna nå ut? Intresserar sig folk om blöjbyten och bilder från en lekpark?

    Hade mer besökare när man inte var rumsren men nu har det trappat ner när man inte delar med sig av ångest eller grubblerier.

    kram Tokmorsan

  • Tokmorsan,
    Personliga bloggar, som man nog får kalla din, har en tendens att tilltala utomstående i större utsträckning när man blir väldigt utlämnande, som du märkt. Din ”nisch” är vardagsbloggande med fokus på familjen, om jag tolkat dig och din blogg rätt (tog en snabbtitt, rätta mig gärna om jag har fel!), och det betyder att du bör leta efter likasinnade och börja med länkbyten samt de andra tipsen för att få fler besökare som jag skrivit om tidigare.

    Vill du däremot blir en auktoritet inom din nisch så får du nog ta dig en funderare. Vad vill du uppnå? Varför? Och i så fall, hur kan du anpassa ditt bloggande för att nå det målet? Samt slutligen: vill du verkligen göra de nödvändiga förändringarna för att nå ditt auktoritetsmål?

    Bloggar man om sin vardag tycker jag inte det är självklart att man ska fundera så mycket på sådana här saker. Visst är det kul med läsare, men det måste ju finnas en annan anledning till bloggandet – annars hade du ju kunnat skriva om Apple-produkter och FRA, politik, eller postad dagens outfit och fått fler besökare på det viset, inte sant? 😉

    Det är din blogg, och du ska vilja skriva den, är vad jag menar. Det är lätt att glömma bort det i jakten på fler läsare.