Vad är en hashtag?

Hashtag

Om du har varit aktiv på Twitter, eller något annat socialt nätverk (förutom Facebook), så har du säkerligen kommit i kontakt med så kallade hashtags. Det finns ingen riktigt bra svensk översättning på ordet ”hashtag”, och det är lite synd.

En hashtag består av ett brädstaket, alltså tecknet #, och ett ord – mellanslag är inte tillåtna.

Enkelt, inte sant?

Här är tre hashtaggar:

  • #veckansblogg för varje veckas vinnare på Veckans Blogg
  • #sswc för diskussioner kring Sweden Social Web Camp
  • #almedalen för prat som rör Almedalsveckan

Hashtaggar finns för att knyta ihop innehåll, och de används flitigt framför allt på Twitter. Vem som helst kan lägga till en hashtag, det är bara att skriva den i tweeten – det finns inga egentliga regler förutom de tekniska begränsningarna nämnda ovan.

#ffse på Trendtastic

Däremot finns det lite att tänka på när du använder hashtaggar:

  • Undvik åäö och andra specialtecken i hashtaggar. Vissa appar klarar inte av dem, och då ”slutar” hashtaggen med specialtecknet.
  • Behöver du verkligen en hashtag? Om ingen annan tänker använda den så förtar det lite av effekten, inte sant? Vissa använder dock hashtaggar för att understryka vad de talar om.
  • Om din hashtag inte blir vettig utan flera ord, så använd flera ord – så länge det inte finns några mellanslag så är det lugnt.
  • Tweets har begränsad längd, så försök att inte skapa för långa hashtaggar.
  • Det kan vara en god idé att söka efter den tänkta hashtaggen innan den används – kanske är den full med material redan och då blir det bara stökigt.

Hashtaggar finns som sagt på flera olika sociala nätverk och bruket av dem kan variera. Gemensamt är i alla fall att de finns för att användarna ska kunna knyta ihop ämnen och diskussioner så att de blir lätta att följa. Tänk på det när du använder en hashtag.

Och du, följ gärna @borjablogga på Twitter.