Donationer: låt besökarna betala ditt bloggande

I posten 5 andra sätt att tjäna pengar på din blogg pratade jag om alternativ till traditionella annonser. Jag lät medvetet bli att ta upp donationer som ett alternativ (vilket påpekades i kommentarerna), av en väldigt enkel anledning.

Jag tror inte donationer fungerar.

Och ni verkar hålla med mig, enligt den aningen enkla undersökningen som rullat här ett tag.

Med några timmar kvar säger hela 93% att de aldrig donerat till en blogg, varav 45% aldrig skulle få det för sig, medan 48% hävdar att de skulle kunna göra det.

Låt oss stanna upp och titta lite på de där siffrorna. 48% skulle alltså teoretiskt sett kunna tänka sig att donera till en blogg, men har aldrig gjort det. Beror det på att de inte haft en enkel möjlighet till det, eller att de inte stött på någon bloggare värd deras pengar? Omöjligt att säga, men en sak är säker: svaret ”Nej, men jag skulle kunna göra det” är inget man kan bygga en affärsmodell på. Det är helt enkelt så att tröskeln inte är övervunnen för dessa 45% ännu.

7% har donerat till en blogg någon gång, 2% av dem flera gånger. Det är kul att se.

Den här undersökningen var inte stor, ett par hundra svarade, men siffrorna är ändå intressanta.

Hur man får besökarna att donera

Jag tror som sagt inte att donationer fungerar särskilt bra för bloggar, men därmed inte sagt att det är omöjligt. Faktum är att jag rentav har fått egna bidrag på det viset av glada läsare, men det är förstås undantag och knappast något man kan leva på.

Om du vill prova att finansiera bloggen med donationer så finns det ett par kriterier som helt enkelt måste uppfyllas:

  • Bloggen måste vara bra och unik. Varför skulle besökaren annars betala?
  • Trovärdigheten måste vara på topp. Du måste vara en auktoritet i din nisch, dina ord måste helt enkelt väga tungt.
  • Bloggen behöver uppdateras kontinuerligt. Strömmen innehåll är bevis på att donationen gör nytta, så tumma inte på publiceringsschemat.
  • Det måste vara löjligt lätt att donera pengar. Krångliga lösningar är ytterligare en tröskel att övervinna – pengarna ska skickas med så få klick och uppgifter som möjligt, det måste vara målet.
  • Det måste vara säkert att donera pengar. Dels för att pengarna ska nå sitt mål, och dels för att det knappast är bra PR om givmilda läsare blir lurade av skumma tjänster som du använder på din blogg!
  • Berätta varför du vill ha in donationer. Läsarna ska veta vad de betalar för, så att säga.

Dessutom bör du överväga följande:

  • Tacka de som donerat pengar på något vis, en sida med namn och länkar eller liknande kanske?
  • Exponera möjligheten att donera med text och grafik…
  • …men tigg inte, det är inte snyggt och känns bara desperat!
  • Håll läsarna uppdaterade kring hur det går med dina donationer i den mån det går.
  • Erbjud något extra, någon form av bonus till de som donerar, om du kan.

Har du lyckats få in donationer till din blogg?

Om du har lyckats med donationskampanjer till din blogg så vill jag väldigt gärna höra av dig. Berätta i kommentarerna här nedan, eller skriv en bloggpost om saken och skicka länken/länka hit (bra bloggsystem skickar då en automatisk länk, alltså en trackback, hit när du publicerar). Jag kommer följa upp den här posten med era berättelser om hur donationer har fungerat om det finns underlag för det.

Dessutom: det vore kul att höra vilka lösningar ni som tar emot donationer har använt för att lösa logistiken, det vill säga hur ni låter besökarna skicka pengar till er. Jag har en post på gång om det med lite tips, men den kan säkerligen kompletteras.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

tio − 3 =