Nå nya läsare med Newsmill

NewsmillJag har tidigare tipsat om flera olika pingbaserade tjänster för att nå fler läsare, allt från dagstidningarna till Expressen kan generera länkar tillbaka till dig om du skriver något relevant och länkar till dem.

Debattsajten Newsmill är något liknande, men fungerar lite annorlunda än de tidigare nämnda tjänsterna, och därför är den inte med på den svenska pinglistan heller. Det betyder dock inte att det är svårt att använda Newsmill för att nå fler läsare, tvärtom!

Det första som möter dig på Newsmills sajt är ämnen som är extra intressanta (läs: heta) just nu. Så här ser det ut i skrivande stund, exempelvis:

Ämnen på Newsmill

De ämnen som tas upp i toppen är extra intressanta (tycker redaktionen), men det är långt ifrån allt som är aktuellt på sajten, så surfa runt och se om det är något du vill diskutera och/eller debattera.

Nyckelordet är just debatt – det är som sagt en debattsajt – och du kan delta på flera olika sätt:

  • Posta en kommentar, precis som du kan göra på den här bloggen.
  • Säg vad du tycker om ämnet genom att ”milla” det. Det är en sorts grafisk omröstning kan man säga.
  • Skriv ett nytt debattinlägg på Newsmill.
  • Kommentera och diskutera på din blogg.

Det är förstås det sistnämnda som är intressant, för genom att skriva en bloggpost som svarar på, kritiserar, hyllar, eller bara allmänt diskuterar ett ämne på Newsmill, så kan du få en länk tillbaka.

Det första du måste göra är att hitta ett ämne. Exempelvis det här, om bloggarnas rapportering kring telekompaketet, det är intressant. Självfallet läser du debattartikeln, formulerar en ypperlig bloggpost om saken och länkar till artikeln ifråga, läser igenom vad du skrivit, och trycker sedan på publicera-knappen.

Länka till bloggTa en minut och beundra din bloggpost, det är du värd!

Nu ska vi få in den på Newsmill.

Gå till debattartikeln och leta rätt på informationsrutan i spalten direkt till höger om texten. Den är alltså inte längst till höger, utan i direkt anslutning till debattartikeln. Där klickar du på Länka till blogg och fyller i bloggpostens rubrik, namnet på din blogg, samt länken till din bloggpost (alltså inte till din bloggs förstasida).

Så här alltså:

Dina blogguppgifter

Klicka på OK och sedan är det klart!

Nu är det upp till Newsmills redaktion att avgöra om din bloggpost är relevant för debatten eller ej. Om den har med saken att göra så kommer du säkert med, och får en länk tillbaka. Har du däremot länkat vitt och brett utan att beröra själva debatten, ja då får du ingen länk tillbaka, så håll dig till saken. Det blir bäst för alla inblandade då.

  • Pingback: Så går Newsmill efter sex månader | Thord Daniel Hedengren()

  • Väldigt bra artikel. Det som konfunderar mig är att bonnier-koncernen äger ännu en opinionsbaserad nyhetssida. De äger för övrigt cirka 80% av all media här i Sverige. Det kan väl inte vara bra när ägandet är så koncentrerat?

    Man får väl köra sin egen grej så länge. Kvalite > Kvantité
    Även i bloggvärlden, så lyder mitt motto!

    Grym artikel annars! Tack.

    /Theo

  • Lina Svensson

    Kan tipsa om att debattsajten/bloggsajten Passagen.se också tar in artiklar på samma vis… man kan bli medlem och publicera, eller höra av sig till redaktionen. Så länge ämnet man skriver om är ett ämne relevant att diskutera går det bra med ett företag som avsändare. (man får inte bara klistra in annonser eller länkar till sin sida.)