Därför borde alla nätbutiker blogga

FöretagsbloggandeAtt företag som säljer produkter borde produktblogga har vi redan gått igenom, och rent krasst kan man säga att detsamma gäller nätbutiker. Alla, faktiskt, och det är förstås inte så otippat eftersom de säljer produkter…

För nätbutiker är det dock så mycket mer uppenbart vad man tjänar på att ha en blogg, och då talar jag om en egen installation – inte en hostad variant hos Blogger eller liknande. Anledningen till det är förstås de extra fördelarna det betyder för själva nätbutiken i form av bättre möjligheter till bra resultat på sökmotorerna och liknande. Allt det där är en vetenskap i sig, men förenklat kan vi väl säga att det är väldigt bra om Google med flera har mer data att gå igenom, och att bloggar som kör vettiga bloggsystem får en hel del gratis. Läs mer

Håll koll på tidsbovarna i bloggosfären

Ta tidenDet är väldigt lätt att bli beroende av att läsa bloggar, hänga på forum, surfa runt på Facebook, eller vara aktiv på någon av de mikrobloggtjänster som finns. Man ”ska bara kolla” och plötsligt har man surfat bort två timmar. Nu är det förvisso inte nödvändigtvis så att det är två bortkastade timmar, men likväl är det tid som man kanske hade tänkt använda till annat.

I bloggosfären är det synnerligen lätt att gräva ned sig. Använder du RSS för att prenumerera på uppdateringar så är det lätt att fastna i alla nya bloggposter som skrivs – de skickas ju direkt till din RSS-läsare. Detsamma gäller om du hänger på Twitter eller Bloggy – det skrivs så väldigt mycket att det är lätt att man fastnar, och kastar sig in i konversationerna.

Så vad kan man göra för att få kolla på tiden? Läs mer

Tänk på vad du skriver i din blogg

Tänk efter föreDet är lätt att tro att det du skriver online försvinner när du tar bort det. Så är inte fallet, innehållet cachas av bland annat Google, vilket betyder att det faktiskt går att gräva upp saker som är försvunna eller borttagna. Rent historiskt är det förstås en bra sak, men det finns en baksida.

Om du skrivit något dumt i din blogg, och tar bort det, så kan det fortfarande hittas online!

Det kan vara allt från alltför personliga saker, till komprometterande eller arbetsmässigt olämpliga. Idag söker potentiella arbetsgivare på nätet, och hittar de olämpliga bloggposter – om än borttagna från din blogg – så kan det mycket väl tala emot dig. Så tänk på vad du skriver i din blogg, och online över huvud taget, du vill ju inte behöva sota för det resten av livet!

Därför ska företag produktblogga

FöretagsbloggandeDet finns precis hur många anledningar som helst för företag att blogga, men de blir aldrig så tydliga som när det finns en tydlig produkt att sälja eller sprida kunskap om. Om du är en tillverkare eller distributör av en produkt – ju pryligare desto viktigare är det här – så ska du självfallet ha en blogg om det. Kanske om allt du gör, eller bara om en specifik produktgrupp. Anledningen är glasklar: bloggare länkar helst till bloggar och inte vill du väl missa den gratistrafiken? Läs mer

Välj rätt domännamn

Många att välja påValet av domännamn, alltså den adress som leder till din blogg, är viktigt. Du kommer förhoppningsvis dras med namnet länge, och helst skall det kännas fräscht och intressant för dig under tiden.

För er som inte känner till hur det fungerar så är ett domännamn din adress på internet, det är så folk kan hitta till din sajt. Kanske knappade du in http://borjablogga.se i adressfältet i din webbläsare när du kom hit, borjablogga.se är domännamnet. Det består av ett namn, vilket är borjablogga, och en toppdomän, vilken är .se.

Så hur väljer man domännamn? Läs mer

Borde jag ha annonser på min blogg?

Börja blogga 101Det är lätt att tro att man bara behöver dra igång en blogg för att tjäna lite pengar, i synnerhet när kvällstidningarna kör någon av sina löpsedlar om Blondinbellor och allt vad det är. Smäll upp lite annonser och se kulorna rulla in, det låter väl inte helt fel va? Tyvärr är det önsketänkande.

Visst finns det pengar att tjäna på att sälja annonsplatser, men liksom allt annat på nätet så handlar det om att man måste nå en målgrupp som någon är villig att betala för att synas inför. Och även om din målgrupp är helt rätt, så måste den dessutom vara stor nog för att annonsinköpare skall bry sig om att dela med sig av sina budgetar till just dig och din blogg.

Därmed inte sagt att du inte kan ha annonser på din blogg om du skulle vilja, och rentav tjäna en slant eller två. Läs mer

Bestäm din bloggstrategi

Börja blogga 101Det är väldigt lätt att starta en blogg, antingen installerar du ett bloggsystem hos ett webbhotell, eller så registrerar du dig på något av de gratisställen som finns. Du kan vara igång och blogga på ett par minuter, vilket är väldigt bra så klart.

Samma lätthet som är en fördel när du vill igång, kan även vara ett hinder för en bra blogg. Eftersom det är så lätt att sätta igång så är risken att du gör det innan du tänkt över din bloggstrategi. Läs mer

Nischa din blogg

Börja blogga 101Det finns en gemensam nämnare bakom alla framgångsrika bloggar, och det är att de är ordentligt nischade. De skriver helt enkelt i huvudsak om ett ämne, mer eller mindre stort. En del är riktigt breda, kanske skriver de om tv- och datorspel, ett rejält ämne som mycket väl kan täcka upp tiotals poster om dagen. Andra är lite stramare och handlar kanske bara om ett specifikt tv-program, det betyder troligtvis att det bara blir tal om någon eller ett par uppdateringar i veckan, kanske rentav mindre än så!

Vill man bli framgångsrik med sin blogg så måste man definiera ”framgångsrik”. Handlar det om att vara ledande i sin nisch, exempelvis Bloggen med stort B om det där tv-programmet, eller är det mängden läsare, tyngden i branschen, eller pengarna man eventuellt tjänar som mäter framgång? Läs mer