Därför ska företag produktblogga

Det finns precis hur många anledningar som helst för företag att blogga, men de blir aldrig så tydliga som när det finns en tydlig produkt att sälja eller sprida kunskap om. Om du är en tillverkare eller distributör av en produkt – ju pryligare desto viktigare är det här – så ska du självfallet ha en blogg om det. Kanske om allt du gör, eller bara om en specifik produktgrupp. Anledningen är glasklar: bloggare länkar helst till bloggar och inte vill du väl missa den gratistrafiken?

För att ta ett exempel, Telenor har gått ut med att de ska börja sälja Apples iPhone. Det är den perfekta produkten för en blogg, och Telia har tydligen förstått det med tanke på deras försök (som reklambyrån Dist driver åt dem). Rätt tänkt, men inte schwung nog, eller ens nog med länkvärdigt material, för att få länkar från bloggosfären – även om de säkerligen drar in en del sökmotortrafik den vägen. Hade Telia istället bloggat om iPhone, om erbjudanden såväl som programtips och nyheter, på ett mer seriöst vis – som flertalet Apple-bloggar redan gör i Sverige – så hade det varit desto mer intressant att länka till bloggen. Nu blir det istället en något enkelriktad historia, utan inlänkningsfördelen. Inget fel i det, men det finns mer att vinna.

Telenor borde, så snart Apple ger klartecken, lansera en blogg. Denna ska innehålla material som är intressant för bloggosfären att länka till.

Bara för att driva hem poängen med bloggar och deras önskan att skriva om produkter, och då i synnerhet möjligheten till blogglänkar, så hittade jag följande bloggposter om Telenors iPhone-utannonserande på under 30 sekunder, i ingen egentlig ordning: Prylkoll, Blackjacker, Ludvig Sörmlind, Allt om IT, Prylzonen, Kulturbloggen, Jefferson & Sally, Scary Mary, iLove, omiPhone, iFun, Mobilfeber, och min egen tdh.se. Och då har vi inte ens börjat rota i Twingly-rutorna på texterna hos DN, MacWorld, IT24, Resumé – det hade nog snabbt gett några resultat till.

Länkorgien ovan understryker bloggares önskan att länka till andra bloggar, eller platser som ger en länk tillbaka via Twingly. En produktblogg ger automatiskt den möjligheten, och det betyder gratis inlänkning!

Jämför det med en popup-ruta på Telenor som säger att du ska skriva upp dig för mer information. Den är inte ens möjlig att länka till!

Telenor har mycket att lära om bloggosfären, bevisligen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

åtta − sex =