Därför borde alla nätbutiker blogga

Att företag som säljer produkter borde produktblogga har vi redan gått igenom, och rent krasst kan man säga att detsamma gäller nätbutiker. Alla, faktiskt, och det är förstås inte så otippat eftersom de säljer produkter…

För nätbutiker är det dock så mycket mer uppenbart vad man tjänar på att ha en blogg, och då talar jag om en egen installation – inte en hostad variant hos Blogger eller liknande. Anledningen till det är förstås de extra fördelarna det betyder för själva nätbutiken i form av bättre möjligheter till bra resultat på sökmotorerna och liknande. Allt det där är en vetenskap i sig, men förenklat kan vi väl säga att det är väldigt bra om Google med flera har mer data att gå igenom, och att bloggar som kör vettiga bloggsystem får en hel del gratis.

Nätbutiker bör blogga av tre huvudsakliga anledningar:

  • Stärka ställningen hos sökmotorerna. Många nätbutiker säljer i första hand som resultat av sökningar på exempelvis Google. Ju högre upp, desto mer säljs.
  • Kommunicera med kunderna. Det är lättare att bli framgångsrik på nätet om man vet vad kunderna tycker och tänker – en blogg är utmärkt för det.
  • Öka försäljningen i butiken. Självfallet är läsare av bloggen alla presumtiva kunder, nya såväl som gamla. Genom att blogga smart och länka till relevanta produkter så finns det goda möjligheter att öka försäljningen.

Talar rätt mycket för sig själva, inte sant?

Så vad kan en nätbutik blogga om då? Allt möjligt, förstås. Det kan vara gott om bilder på nyinkomna produkter, bakom kulisserna på butiken med roliga anekdoter från lagret, tips om produkter som har specialpris, frågor till läsarna om vad de saknar… Listan kan göras hur lång som helst.

Är du en övertygad e-handlare? Läs mer om vad en blogg är för någonting (även om du tror att du vet), och tveka inte att nyttja företagstjänsterna från Börja Blogga.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

1 × tre =